Feasibility analysis of the monorail as an alternative form of mass transportation in Córdoba
DOI:
https://doi.org/10.56294/tms202245Keywords:
Monorail, public transportation, technical feasibility, urban mobility, CórdobaAbstract
The study analyzed the technical and financial feasibility of implementing an elevated monorail system in the city of Córdoba and its metropolitan area as an innovative alternative to the limitations of existing public transportation. The research was conducted using a mixed-method approach, combining qualitative and quantitative methods. Interviews were conducted with stakeholders from the public and private sectors, as well as focus groups with users, which allowed for the identification of weaknesses, strengths, and opportunities for improvement in the current transportation system.
The analysis revealed that Córdoba's urban transportation system had structural problems resulting from disorderly growth, overuse of private vehicles, and the inefficiency of urban buses and trolleybuses. These factors caused congestion, pollution, high social costs, and a decline in citizens' quality of life. Given this scenario, the elevated monorail was evaluated as a sustainable, safe option with greater carrying capacity, as well as environmental benefits and shorter travel times.
When compared to other alternatives, such as the subway and commuter rail, the monorail performed better in terms of construction speed, investment per kilometer, operational flexibility, and economic efficiency. It also stood out for its ability to adapt to the urban landscape and its feasibility of financing through public-private partnerships.
In conclusion, the study determined that the implementation of the elevated monorail represented a viable and strategic solution to improve mobility, reduce traffic congestion, and promote sustainable urban development in Córdoba and its metropolitan area.
References
1. Gobierno de la Provincia de Córdoba. Aspectos generales: ubicación [Internet]. Córdoba: Gobierno de Córdoba; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.cba.gov.ar/provincia/aspectos-generales/ubicacion/
2. Sartori JJP, Robledo CW. Viajes al trabajo en la ciudad de Córdoba: estudio sobre la elección modal y la preferencia por la tenencia de vehículos. Rev Transporte y Territorio. 2012;(7). Universidad de Buenos Aires.
3. The Monorail Society. Monorail [Internet]. [citado 2025 ago 27]. Disponible en: http://www.monorails.org/
4. Herce M. Sobre la movilidad en la ciudad: propuestas para recuperar un derecho ciudadano. Barcelona: Reverté; 2009.
5. Comisión de las Comunidades Europeas. Libro verde: hacia una nueva cultura de la movilidad urbana. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas; 2007.
6. Ramírez L. Migración interna, movilidad espacial y reconfiguraciones territoriales. Serie Sociedad. 2006;(2): Cuadernos de ideas N° 2. ISSN 1668-057X. Argentina.
7. Jones E. La geografía: pasado y futuro. México: Fondo de Cultura Económica; 1980.
8. Observatorio de la Accesibilidad [Internet]. [citado 2025 ago 27]. Disponible en: http://www.observatoriodelaaccesibilidad.es
9. Instituto Geográfico Nacional de España [Internet]. [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.ign.es/web/ign/portal/inicio
10. Ambrosio González M. Intermodalidad [Internet]. Madrid: Instituto Geográfico Nacional de España; 2009 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.ign.es/espmap/fichas_transporte_bach/pdf/TyC_Ficha_02.pdf
11. Organización de las Naciones Unidas (ONU). Nuestro futuro mejor. Informe Brundtland [Internet]. 1987 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://web.archive.org/web/20111003074433/http://worldinbalance.net/
12. intagreements/1987-brundtland.php
13. David F. La gerencia estratégica. Santafé de Bogotá: Legis; 1990.
14. Kotler P, Bloom P. Mercadeo de servicios profesionales. Santafé de Bogotá: Legis; 1988.
15. Woller G. Compensaciones entre el desempeño social y financiero. Periódico sobre Microfinanzas. 2007;9(2):14-9.
16. Alonso-Carrera J, Freire-Serén MJ, Manzano B. Rentabilidad social de la inversión pública española en infraestructuras [Internet]. Documento de trabajo Nº 30/03. Vigo: Universidad de Vigo; 2003 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: http://www.ief.es/documentos/recursos/publicaciones/papeles_trabajo/2003_30.pdf
17. Arellano R. Comportamiento del consumidor y marketing. México: Harla; 2004.
18. Hoffman C. Principios de marketing y sus mejores prácticas. México: Thompson; 2007.
19. Buchanan C. Traffic in towns: a study of the long term problems of traffic in urban areas. Londres: HMSO; 1964.
20. Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). Censo 2010. Tomo 1 [Internet]. Buenos Aires: INDEC; 2010 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/poblacion/censo2010_tomo1.pdf
21. Municipalidad de Córdoba. Decreto Municipal 6567 [Internet]. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2013 [citado 2025 ago 27]. Disponible en:
22. Municipalidad de Córdoba. Plan de Movilidad Ciudad de Córdoba (CEPIM). Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2017. Disponible en: www.cordoba.gob.ar/wp-content/uploads/2017/10/plan-de-movilidad-parte-1-1.pdf
23. Municipalidad de Córdoba. Ordenanza municipal N° 12076. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2012. Disponible en: https://servicios2.cordoba.gov.ar/DigestoWeb/Page/Documento.aspx?Nro=32705
24. Asociación de Empresarios del Transporte de Córdoba. [Internet]. Córdoba: AETC; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: no se indica URL
25. Federación de Empresarios del Transporte Automotor de Pasajeros. Córdoba: FETAP; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.fetapcordoba.com/
26. Montamat & Asociados. Informe mensual de precios de la energía. Buenos Aires: Montamat & Asociados; 2019 mayo. Disponible en: www.montamat.com.ar
27. Asociación Obrera de la Industria del Transporte Automotor. Córdoba: AOITA; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: www.aoita.org.ar
28. Boletín Oficial de la Ciudad de Buenos Aires. Decreto N° 530/007. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires; 2007.
29. Municipalidad de Córdoba. Convenio entre Estado Nacional y la Municipalidad de Córdoba para la ejecución del Sistema Subterráneo de Transporte de Pasajeros Masivo para la Ciudad de Córdoba. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2012. Disponible en: https://web.archive.org/web/20100117224538/http://www.cordoba.gov.ar/cordobaciudad/principal2/default.asp?ir=18_26
30. Diario La Voz del Interior. Informe especial. Córdoba: La Voz del Interior; [fecha no indicada]. Disponible en: http://archivo.lavoz.com.ar/anexos/Informe/08/3395.pdf
31. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales – Universidad Nacional de Córdoba. Estudio de demanda del corredor ferroviario urbano en la ciudad de Córdoba: Proyecto Herradura Bodereau – Estación Flores. Informe final. Córdoba: Instituto Superior de Ingeniería de Transporte (ISIT), UNC; 2018.
32. Secretaría de Transporte de la Provincia de Córdoba. Anteproyecto: Propuesta de medio de Transporte Masivo Monorriel para Córdoba y Área Metropolitana. Córdoba: Secretaría de Transporte; 2018.
33. Asociación Latinoamericana de Metros y Subterráneos (ALAMYS). Disponible en: https://www.alamys.org/es/
34. Demery LW Jr, Higgins JW, Setty MD. Traffic density thresholds for rail transit: a retrospective. Publictransit.us Special Report. 2005;2.
35. Nehashi A. New urban transport systems reconsidered. Jpn Railw Transp Rev. 1988;(16).
36. Dapas O. Análisis de demanda para una línea de transporte masivo guiado a sobrenivel en la ciudad de Córdoba. Córdoba; 2011.
37. Jiménez Barandalla I, Mora Agudo L, Carrasco Bañuelos E. Conceptualización de la rentabilidad social en el ámbito del transporte público. Asociación Europea de Dirección y Economía de Empresa. Congreso Anual. 2011.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriel Raúl Bermúdez , Walter Robledo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.