Challenges and opportunities for the La Guaira container terminal in multimodal transport
DOI:
https://doi.org/10.56294/tms2025304Keywords:
Multimodal transport, Container terminal, Port, Port competitiveness, VenezuelaAbstract
Introduction: International maritime transport faces geopolitical and commercial challenges that have impacted Venezuela, causing a 60 % decrease in its port activity (1). This situation highlights the necessity to analyze and optimize the existing port infrastructure.
Objective: The purpose of this study was to analyze the challenges and opportunities of the Specialized Container Terminal (TEC) in La Guaira to support its development as a central node for multimodal transport in the country.
Method: A qualitative methodology with a descriptive-exploratory approach was used, employing methodological triangulation to validate the findings. The data collection instruments included: a documentary review of 41 sources, non-participant observation, and conducting 9 semi-structured interviews with key sector stakeholders.
Results: the results indicate that TEC-La Guaira operates at only 10 % of its installed capacity of 1,2 million TEU/year. The analysis revealed three main barriers limiting its development: technological obsolescence (56 % of the cranes are over 15 years old), legal fragmentation (there are 7 contradictory regulations in port management), and intermodal disconnection (only 12 % of the cargo integrates land and maritime transport).
Conclusions and Proposal: despite its strategic importance, there is a lack of empirical studies proposing comprehensive solutions for the modernization of this terminal. As a contribution, a Multimodal Strategic Plan (PEM) is proposed, structured around four pillars: technological: adoption of blockchain for supply chain management, financial: public and private investment in 4.0 infrastructure, legal: unify regulations under UNCTAD standards, and sustainable: implementation of green corridors (SDGs 9 and 13).
References
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Estadísticas de transporte marítimo en América Latina y el Caribe. Santiago: CEPAL; 2023.
Heilig L, Schwarze S, Voss S. Digital transformation in smart ports: Enhancing port-city interactions through innovative technologies. Transp Res Part E Logist Transp Rev. 2023;180:102292.
Notteboom T, Pallis AA. Port economics, management, and policy. London: Routledge; 2023.
Statista. Ranking de los puertos contenedores más grandes del mundo en 2022, según el rendimiento (en miles de TEU). https://es.statista.com/estadisticas/635312/principales-puertos-de-contenedores-a-nivel-mundial-por-volumen-de-carga-manipulada/
Mundo Marítimo. 40% de avance presenta la obra de modernización del puerto de La Guaira. https://www.mundomaritimo.cl/noticias/40-de-avance-presenta-obra-de-modernizacion-del-puerto-de-la-guaira
Rodrigue JP. The Geography of Transport Systems. 6th ed. New York: Routledge; 2024.
Corporación Andina de Fomento (CAF). El desafío del desarrollo en América Latina: Políticas para una región más productiva, integrada. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1560
Decreto N° 6.839. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. N° 39.230 (2013 Jul 28).
Castillo D. Análisis del Impacto de la Reversión de Servicios y Zonas portuarias en el Puerto de la Guaira [Tesis]. Caracas: Universidad Marítima del Caribe; 2016.
Revista Marítima y Portuaria. Gobierno Bolivariano inaugura Terminal Especializada de Contenedores en el Puerto de La Guaira. https://revistamaritima.com/2017/05/08/gobierno-bolivariano-inaugura-terminal-especializada-de-contenedores-en-el-puerto-de-la-guaira.
Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). Convenio sobre el transporte multimodal internacional de mercancías. UNCTAD; 1981.
Piloso Moreira VA, Serrano Cañas JM. Una aproximación al régimen jurídico del contrato de transporte multimodal. Espacio Abierto. 2024;33(3):128-48.
Padrón CJ. Evaluación física del ferrocarril central “Ezequiel Zamora I” y su integración con la línea Caracas–Cúa-Venezuela. In Crescendo. 2018;9(2):315-33.
Gutiérrez L. Marco legal del transporte multimodal en Venezuela: Limitaciones y propuestas de mejora. Rev Derecho Mercantil. 2021;45(2):123-45.
Decreto Presidencial N° 3.756. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. N° 41.579 (2019 Feb 5).
Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). Informe sobre el transporte marítimo 2024. Panorama General. https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2023_overview_es.pdf
Asociación Nacional de Comercio Exterior (ANALDEX). Análisis del Desempeño Portuario de Contenedores en América Latina y el Caribe. https://www.analdex.org/wp-content/uploads/2022/08/Informe-Portuario-America-Latina-2021.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Informe Portuario 2021: las primeras señales de recuperación en el transporte marítimo internacional vía contenedores de América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/0f06eb0d-d9b0-4ac5-9dd6-aadd491637d8/content.
Romero O. Estrategias para la optimización de la gestión portuaria en Puerto Cabello. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires; 2016. http://bibliotecadigital.econ.uba.ar/download/tpos/1502-1056_RomeroO.pdf
Mecalux. 3 consejos para una logística avanzada. https://www.mecalux.com.co/blog/logistica-avanzada.
Terminal de Contenedores La Guaira (TEC-La Guaira). Tríptico de Estadísticas- Históricas de Operaciones de Buques- Acumulado marzo 2017-2019. La Guaira: TEC-La Guaira; 2019.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Datos estadísticos del Informe de la actividad portuaria de América Latina y el Caribe 2018. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44171/S1801124_es.pdf.
Correio de Venezuela. MP investiga gestión de Texeira Duarte en el Puerto de la Guaira. 2020. https://correiodevenezuela.com/espanol/mp-investiga-gestion-de-teixeira-duarte-en-el-puerto-de-la-guaira/.
Ministerio del Poder Popular para el Transporte (MPPT). Con éxito BOLIPUERTOS realiza II Reunión Nexo del Plan Nacional de Desarrollo Portuario 2019-2030. https://www.mppt.gob.ve/2020/con-exito-bolipuertos-realiza-ii-reunion-nexo-del-plan-nacional-de-desarrollo-portuario-2019-2030.
Foro Económico Mundial. The Global Competitiveness Report 2023. https://www.weforum.org/reports/global-competitiveness-report-2023.
Cámara de Integración Económica Venezolana Colombiana (CAVECOL). Venezuela: hay un cierre técnico en el comercio exterior privado «aduaneros». https://cavecol.org/venezuela-cierre-tecnico-comercio-exterior-privado/.
Nadal A. La reprimarización de América Latina. La Jornada. 2009 Oct 7. https://www.jornada.com.mx/2009/10/07/economia/029a1eco.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Desempeño Macroeconómico de Venezuela 4º trimestre 2023 y perspectivas. https://www.undp.org/es/venezuela/publicaciones/desempeno-macroeconomico-venezuela-4totrimestre-2023.
Banco Central de Venezuela (BCV). Consumidor. https://www.bcv.org.ve/estadisticas/consumidor
Gutiérrez J. La crisis de la marina mercante venezolana: Impacto en el empleo y el tonelaje nacional. Caracas: Editorial Marítima Venezolana; 2020.
Díaz L. Automatización y Digitalización en el Sector de la Estiba. El Futuro en los Puertos [Internet]. Madrid: Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, ANESCO; 2019. https://anesco.org/wp-content/uploads/2019/06/Automatizacion-y-Digitalizacion-de-los-Puertos-del-Futuro.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carmen Janeth Padrón (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.