Technical, economic, and financial feasibility study: elevated monorail for the city of Córdoba and its metropolitan área
DOI:
https://doi.org/10.56294/tms202230Keywords:
Monorail, urban mobility, accessibility, financial feasibility, public transportationAbstract
The study focused on analyzing the technical, economic, and financial feasibility of implementing an elevated monorail system in the city of Córdoba and its metropolitan area as an alternative form of mass transportation in response to growing traffic congestion and the inefficiency of the current bus system. The research was conducted using a mixed approach, combining qualitative and quantitative techniques, through interviews, focus groups, and review of documentary and statistical sources.
The results highlighted that the elevated monorail offered significant technical advantages, such as small stations, reduced curve radii, flexible transport capacity, low noise levels, and the possibility of automation. From a financial standpoint, the project had an estimated total cost of $1.007 billion, considerably less than the subway alternative. The economic analysis yielded a positive Net Present Value (NPV) of $97.7 million and an Internal Rate of Return (IRR) of 43.45%, indicating its viability and profitability.
In terms of social impact, it was concluded that the monorail represented an opportunity to improve urban mobility, reduce travel times, decrease environmental pollution, and optimize the quality of life for residents. Likewise, its implementation promoted social inclusion by ensuring accessibility and introducing competition into a transportation market dominated by a few bus companies.
The project was considered feasible and beneficial from a technical, financial, and social standpoint.
References
Comisión de las Comunidades Europeas. Libro verde: hacia una nueva cultura de la movilidad urbana. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas; 2007.
Ramírez L. Migración interna, movilidad espacial y reconfiguraciones territoriales. Serie Sociedad. 2006;(2): Cuadernos de ideas N° 2. ISSN 1668-057X. Argentina.
Jones E. La geografía: pasado y futuro. México: Fondo de Cultura Económica; 1980.
Instituto Geográfico Nacional de España [Internet]. [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.ign.es/web/ign/portal/inicio
Ambrosio González M. Intermodalidad [Internet]. Madrid: Instituto Geográfico Nacional de España; 2009 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.ign.es/espmap/fichas_transporte_bach/pdf/TyC_Ficha_02.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). Nuestro futuro mejor. Informe Brundtland [Internet]. 1987 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://web.archive.org/web/20111003074433/http://worldinbalance.net/
intagreements/1987-brundtland.php
David F. La gerencia estratégica. Santafé de Bogotá: Legis; 1990.
Kotler P, Bloom P. Mercadeo de servicios profesionales. Santafé de Bogotá: Legis; 1988.
Woller G. Compensaciones entre el desempeño social y financiero. Periódico sobre Microfinanzas. 2007;9(2):14-9.
Hoffman C. Principios de marketing y sus mejores prácticas. México: Thompson; 2007.
Buchanan C. Traffic in towns: a study of the long term problems of traffic in urban areas. Londres: HMSO; 1964.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). Censo 2010. Tomo 1 [Internet]. Buenos Aires: INDEC; 2010 [citado 2025 ago 27]. Disponible en: www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/poblacion/censo2010_tomo1.pdf
Municipalidad de Córdoba. Decreto Municipal 6567 [Internet]. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2013 [citado 2025 ago 27]. Disponible en:
Municipalidad de Córdoba. Ordenanza municipal N° 12076. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2012. Disponible en: https://servicios2.cordoba.gov.ar/DigestoWeb/Page/Documento.aspx?Nro=32705
Asociación de Empresarios del Transporte de Córdoba. [Internet]. Córdoba: AETC; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: no se indica URL
Federación de Empresarios del Transporte Automotor de Pasajeros. Córdoba: FETAP; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: https://www.fetapcordoba.com/
Montamat & Asociados. Informe mensual de precios de la energía. Buenos Aires: Montamat & Asociados; 2019 mayo. Disponible en: www.montamat.com.ar
Asociación Obrera de la Industria del Transporte Automotor. Córdoba: AOITA; [citado 2025 ago 27]. Disponible en: www.aoita.org.ar
Boletín Oficial de la Ciudad de Buenos Aires. Decreto N° 530/007. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires; 2007.
Municipalidad de Córdoba. Convenio entre Estado Nacional y la Municipalidad de Córdoba para la ejecución del Sistema Subterráneo de Transporte de Pasajeros Masivo para la Ciudad de Córdoba. Córdoba: Municipalidad de Córdoba; 2012. Disponible en: https://web.archive.org/web/20100117224538/http://www.cordoba.gov.ar/cordobaciudad/principal2/default.asp?ir=18_26
Diario La Voz del Interior. Informe especial. Córdoba: La Voz del Interior; [fecha no indicada]. Disponible en: http://archivo.lavoz.com.ar/anexos/Informe/08/3395.pdf
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales – Universidad Nacional de Córdoba. Estudio de demanda del corredor ferroviario urbano en la ciudad de Córdoba: Proyecto Herradura Bodereau – Estación Flores. Informe final. Córdoba: Instituto Superior de Ingeniería de Transporte (ISIT), UNC; 2018.
Secretaría de Transporte de la Provincia de Córdoba. Anteproyecto: Propuesta de medio de Transporte Masivo Monorriel para Córdoba y Área Metropolitana. Córdoba: Secretaría de Transporte; 2018.
Asociación Latinoamericana de Metros y Subterráneos (ALAMYS). Disponible en: https://www.alamys.org/es/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriel Raúl Bermúdez, Walter Robledo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.