Macrobus and urban mobility: challenges and achievements in the ZMG

Authors

  • Roberto Ulises Estrada Meza Universidad de Guadalajara, Centro Universitario De Ciencias Económico Administrativas. Coordinación De Posgrado Maestría En Administración De Negocios, México Author https://orcid.org/0000-0002-1680-5589
  • Salvador Carrillo Regalado Universidad de Guadalajara, Centro Universitario De Ciencias Económico Administrativas. Coordinación De Posgrado Maestría En Administración De Negocios, México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/tms202223

Keywords:

Urban mobility, Macrobus, Public transportation, Sustainability, Guadalajara Metropolitan Area (ZMG)

Abstract

Introduction: Urban mobility represented a priority challenge for the Guadalajara Metropolitan Area (ZMG), due to its accelerated territorial growth and intensive automobile use. The implementation of the Bus Rapid Transit (BRT) system, known as Macrobús, emerged as a response to the need for efficient and sustainable public transportation, inspired by models such as Curitiba and Bogotá.
Development: The Government of Jalisco promoted the Macrobús during the period 2007-2012 as a low-cost alternative to the subway or light rail. The system was adapted to local conditions with exclusive lanes, prepaid stations and articulated units that reduced travel times and polluting emissions. The use of ultra-low sulfur diesel and automated fare collection improved efficiency. However, the model faced obstacles such as low urban density, politicization of technical decisions and limited citizen participation. Statistical analysis showed that, despite its benefits, BRT consolidation also depended on integration with other transport modes and coherent governance.
Conclusions: The BRT system positioned itself as a viable solution for the ZMG by offering concrete improvements in mobility, sustainability and accessibility. Although it did not completely replace other modes, it did represent a cost-efficient option adapted to local conditions. Its success, as in other Latin American cities, depended on comprehensive planning, political will and social acceptance. In short, the Macrobús strengthened the foundations for a more equitable and efficient transportation model in Guadalajara.

References

1. Au C. Estudio de demanda multimodal de desplazamientos de la Zona Metropolitana de Guadalajara. Guadalajara (México): Gobierno del Estado de Jalisco; 2007.

2. Berman M. Todo lo sólido se desvanece en el aire. Buenos Aires: Siglo XXI; 1989.

3. Bielich Salazar C. La guerra del centavo. Una mirada actual al transporte público en Lima Metropolitana. Lima (Perú): CIES, IEP; 2009. (Documento de trabajo, 155. Serie Economía, 49). ISSN: 1022-0356.

4. Cervini H. Valor social del tiempo en México. México: CEPEP; 2007.

5. COEPO. Análisis sociodemográfico para la Zona Metropolitana de Guadalajara [Internet]. Guadalajara: COEPO; 2009 [citado 2025 jul 17]. Disponible en: http://www.coepo.jalisco.gob.mx

6. Consejo Nacional de Población (CONAPO). México en cifras: proyecciones de la población 2010-2050 [Internet]. México: CONAPO; 2017 [citado 2025 jul 17]. Disponible en: http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Proyecciones_Datos

7. Comisión Nacional de los Salarios Mínimos (CONASAMI). Salario mínimo vigente 2012, por área geográfica, generales y profesionales [Internet]. México: CONASAMI; 2012 [citado 2025 jul 17]. Disponible en: http://www.conasami.gob.mx/nvos_sal_2012.html

8. De Rus G, Campos J, Nombela G. Economía del transporte. Barcelona: Antoni Bosch; 2003.

9. Díaz R. Fundamentos. En: Compendio de la planeación de sistemas BRT. Memoria del Proyecto Macrobús. Vol. 1. México: Editorial Progreso S.A. de C.V.; 2009.

10. Duque Escobar G. El transporte en la vida cotidiana. En: Introducción a la economía del transporte. Colombia: Universidad Nacional de Colombia, sede Manizales; 2007.

11. FONADIN. Fondo Nacional de Infraestructura. Programa Nacional de Infraestructura. México; 2008.

12. Fernández E. Características de producción de un servicio de transporte público urbano de pasajeros [Internet]. 2004 [citado 2025 jul 17]. Disponible en: http://www.fdcconsult.com/pdf/pdfe.pdf

13. Jans BM. Movilidad urbana: en camino a sistemas de transporte colectivo integrados. Ed AUS (Valdivia). 2009;(6):6–11. ISSN: 0718-7262.

14. Levin R, Rubin D. Estadística para administración y economía. 7ª ed. México: Pearson Educación; 2004. ISBN: 970-26-0497-4.

15. Macrobús. Informe Steer Davies Gleave. Estudios y Proyectos Macrobús Fase I [Internet]. 2009 [citado 2025 jul 17]. Disponible en: http://www.macrobus.gob.mx/

16. Molinero A, Sánchez L. Transporte público: planeación, diseño, operación y administración. México: Quinta del Agua Ediciones; 2003.

17. Moller R. Una propuesta de mejoramiento del transporte público colectivo de Santiago de Cali. Ing Compet. 2001;3(1):19-34.

18. Organismo Coordinador del Servicio de Transporte Público del Estado de Jalisco (OCOIT). Estudio de costo y beneficio. Guadalajara: Gobierno de Jalisco; 2009.

19. Remy J, Voyé L. La ciudad. ¿Hacia una nueva definición? Zaragoza: Ediciones Bassarai; 2006.

20. Rodríguez Duarte O. La intervención del Estado en la transformación del espacio urbano. Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública. Panamá; 2003.

21. Sapag N. Proyectos de inversión. Formulación y evaluación. México: Pearson Educación; 2007.

22. Schumpeter A. Capitalismo, socialismo y democracia. Barcelona: Orbis; 1983. (Obra original publicada en 1942).

23. Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP). Programa de participación pública privada (PPS). México: Diario Oficial de la Federación; 2004.

24. Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP). Lineamientos para la elaboración y presentación de los análisis costo y beneficio de los programas y proyectos de inversión. México: Diario Oficial de la Federación; 2007.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

1.
Estrada Meza RU, Carrillo Regalado S. Macrobus and urban mobility: challenges and achievements in the ZMG. Transport, Mobility & Society [Internet]. 2022 Dec. 30 [cited 2025 Sep. 11];1:23. Available from: https://tms.ageditor.ar/index.php/tms/article/view/23