Implementation of a Process-Based Quality Management System

Authors

  • Franklin Jesús Piñerez Díaz Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author
  • Eduvigis Sorrentino Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author
  • Oscar Antonio Caldera Molleja Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/tms2025163

Keywords:

ISO 9001:2015, process management, quality, organizational system, continuous improvement

Abstract

Introduction: The research addressed the design and implementation of a Quality Management System (QMS) in accordance with ISO 9001:2015, considering its importance in the contemporary organizational context. Quality was recognized as a fundamental strategic axis for improving competitiveness, operational efficiency, and customer satisfaction in a globalized environment.
Development: The study focused on the principles, structures, and tools required by the standard, such as process maps, flowcharts, the PEPSC model, and the distinction between process and procedure. The types of processes—strategic, operational, and support—and their relationship to the value chain were identified. The basic elements of a process, process management, and the regulatory requirements distributed throughout the chapters of ISO 9001:2015 were also addressed. The process-based approach allowed activities to be organized in a logical, measurable, and results-oriented manner, strengthening quality control.
Conclusions: It was concluded that the ISO 9001:2015 standard is an effective tool for structuring organizational processes, improving institutional performance, and establishing a cycle of continuous improvement. Leadership, planning, adequate support, and staff participation were key factors in the sustainability of the implemented system. The standardization of procedures and process management provided a solid foundation for auditing, evaluating, and optimizing operations, consolidating a culture of comprehensive quality.

References

Antonorsi M. Guía práctica de la empresa competitiva. Caracas: Centro de Artes Integradas, Universidad Metropolitana; 1999.

Chávez N. Introducción a la investigación educativa. Maracaibo (VE): Universidad del Zulia; 1994.

Castillo y García. Manual del lenguaje de la calidad total [Internet]. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí; 1994 [citado 2013 oct 21]. Disponible en: http://books.google.co.ve/books?id=g1xU8GNOFt4C

Camisón C, Cruz S, González T. Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid: Prentice Hall; 2006.

Díaz de Santos. El plan de negocios. España: Ediciones Díaz de Santos; 1994.

Dürsteler J. Los mapas conceptuales. Revista Infovis [Internet]. 2004;(141) [citado 2008 abr]. Disponible en: http://www.infovis.net/printMag.php?num=141&lang=1

Fernández R, Baptista P. Metodología de la investigación cuantitativa. 3ª ed. Caracas: FEDUPEL; 2012.

Gutzeit B. Charlas ISO 9000:2000. Caracas: Fondo Nacional para la Normalización y Certificación de la Calidad (FONDONORMA); 2000.

Hurtado J. El proyecto de investigación: un enfoque holístico. 3ª ed. Caracas: Sypal; 2000.

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de investigación. 6ª ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2014.

Kaizen. Implicación de los principios de la gestión de la calidad [Internet]. 2006 [citado 2013 oct 23]. Disponible en: http://www.wikilearning.com/principio_5_enfoque_de_sistemas_para_la_gestion-wkccp-11150-6.htm

Machado M. Formulación de un sistema de gestión de la calidad en empresas de servicios que ofrecen asistencia vial basado en la norma ISO 9001:2015 [tesis de maestría]. Caracas (VE): Universidad Católica Andrés Bello; 2019.

Méndez C. Metodología, diseño y desarrollo del proceso de investigación. Colombia: McGraw-Hill Interamericana S.A.; 2011.

Oñate J. Gerencia de procesos [Internet]. 2007 [citado 2013 oct 23]. Disponible en: http://www.gerenciadigital.com/artículos/proceso.htm#uno

Palella S, Martins P. Metodología de la investigación cuantitativa. 3ª ed. Caracas: [editor no especificado]; 2006.

Pérez JA. Gestión por procesos. 4ª ed. Madrid: EISIC; 2010.

Solano F. Creación de un sistema de gestión de calidad en base a la norma ISO 9001:2015, para una firma de abogados en la República Dominicana. Caso de estudio: Dra. Kennia Solano & Asociados SRL [tesis de maestría]. Santo Domingo (DO): Universidad APEC; 2022.

Sabino C. El proceso de la investigación. Nueva ed. Caracas: PANAPO; 2002.

Silva J. Metodología de la investigación: elementos básicos. Caracas: Colegial Bolivariana; 2013.

Sierra R. Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo; 2004.

Simat. Definición de sistema de gestión de la calidad [Internet]. 2010 [citado 2013 oct 20]. Disponible en: http://www.sma.df.gob.mx/simat/pncalidad.htm

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

1.
Piñerez Díaz FJ, Sorrentino E, Caldera Molleja OA. Implementation of a Process-Based Quality Management System. Transport, Mobility & Society [Internet]. 2025 Jul. 25 [cited 2025 Sep. 11];4:163. Available from: https://tms.ageditor.ar/index.php/tms/article/view/163