Design and Implementation of an ISO 9001:2015 Quality Management System in Various Organizational Sectors

Authors

  • Franklin Jesús Piñerez Díaz Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author
  • Eduvigis Sorrentino Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author
  • Oscar Antonio Caldera Molleja Universidad Nacional Experimental “Francisco De Miranda”, decanato del área de postgrado dirección de Postgrado del área de tecnología, maestría en gerencia de la calidad y producto. Venezuela Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/tms2025151

Keywords:

ISO 9001:2015, Quality management, Continuous improvement, Organizational processes, International standards

Abstract

Introduction: The research focused on the design and implementation of a Quality Management System (QMS) under the ISO 9001:2015 standard, considering its relevance in a highly competitive organizational environment. It started from the recognition of quality as a strategic axis and set as its main objective the analysis and adaptation of a management model appropriate to the characteristics of a specific organization.
Development: A literature review was conducted of relevant studies that applied this standard in sectors such as transportation, legal services, aircraft maintenance, food distribution, and roadside assistance. Cases such as those of López (2020), Solano (2022), and Vargas (2019) demonstrated how the standard made it possible to standardize processes, increase efficiency, and improve customer satisfaction. Tools such as process maps, checklists, and risk analysis were also applied to develop proposals for continuous improvement.
Conclusions: It was concluded that the ISO 9001:2015 standard is an effective tool for strengthening organizational processes and ensuring the quality of products and services. The key to success lay in management commitment, ongoing training, and the use of appropriate methodologies. In addition, it was evident that the standard offers greater flexibility compared to other quality models such as EFQM and Deming, making it particularly applicable to different types of organizations.

References

Avilez J. El estudio del trabajo en los sistemas de procedimiento de oficinas [Internet]. 2007 [citado 2013 oct 15]. Disponible en: http://www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/rrhh/woficina.htm

Albornoz JH. Diccionario de filosofía. Caracas: Vadell Hermanos; 2011.

Antonorsi M. Guía práctica de la empresa competitiva. Caracas: Centro de Artes Integradas, Universidad Metropolitana; 1999.

American Psychological Association. Guía resumida de uso del Manual de Normas APA [Internet]. 7ª ed. 2020 [citado 2023 sep 10]. Disponible en: https://normasapa.pro

Barrios. Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. 3ª ed. Caracas: FEDUPEL; 2003.

Chávez N. Introducción a la investigación educativa. Maracaibo (VE): Universidad del Zulia; 1994.

Chávez N. Introducción a la investigación educativa. Maracaibo: C.A. Columna Editora La; 2001.

Castillo y García. Manual del lenguaje de la calidad total [Internet]. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí; 1994 [citado 2013 oct 21]. Disponible en: http://books.google.co.ve/books?id=g1xU8GNOFt4C

Camisón C, Cruz S, González T. Gestión de la calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid: Prentice Hall; 2006.

Díaz de Santos. El plan de negocios. España: Ediciones Díaz de Santos; 1994.

Dürsteler J. Los mapas conceptuales. Revista Infovis [Internet]. 2004;(141) [citado 2008 abr]. Disponible en: http://www.infovis.net/printMag.php?num=141&lang=1

Fleitman J. Negocios exitosos. México: McGraw-Hill; 2009.

Fernández R, Baptista P. Metodología de la investigación cuantitativa. 3ª ed. Caracas: FEDUPEL; 2012.

Fondo Norma. COVENIN-ISO 9001:2000. Caracas: Fondo para la Normalización y Certificación de la Calidad (FONDONORMA); 2001.

Gutzeit B. Charlas ISO 9000:2000. Caracas: Fondo Nacional para la Normalización y Certificación de la Calidad (FONDONORMA); 2000.

Hurtado J. El proyecto de investigación: un enfoque holístico. 3ª ed. Caracas: Sypal; 2000.

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de investigación. 6ª ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2014.

Hernández F. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill; 2006.

Hernández Sampieri R. Metodología de la investigación. Madrid: McGraw-Hill; 2006.

Universidad Autónoma de Tamaulipas. ISO 9001:2015 - Principios básicos de los sistemas de gestión [Internet]. [citado 2013 oct 23]. Disponible en: http://www.sub-adm.uat.edu.mx/iso.html

Kaizen. Implicación de los principios de la gestión de la calidad [Internet]. 2006 [citado 2013 oct 23]. Disponible en: http://www.wikilearning.com/principio_5_enfoque_de_sistemas_para_la_gestion-wkccp-11150-6.htm

López D. Diseño de un sistema de gestión de calidad basado en la norma ISO 9001:2015 en la gestión de transporte de Transterre SAC [tesis de maestría]. Lima (PE): Universidad César Vallejo; 2020.

Machado M. Formulación de un sistema de gestión de la calidad en empresas de servicios que ofrecen asistencia vial basado en la norma ISO 9001:2015 [tesis de maestría]. Caracas (VE): Universidad Católica Andrés Bello; 2019.

Membrado J. Innovación y mejora continua según el modelo EFQM de excelencia. España: Díaz de Santos; 2007.

Méndez C. Metodología, diseño y desarrollo del proceso de investigación. Colombia: McGraw-Hill Interamericana S.A.; 2011.

Oñate J. Gerencia de procesos [Internet]. 2007 [citado 2013 oct 23]. Disponible en: http://www.gerenciadigital.com/artículos/proceso.htm#uno

Palella S, Martins P. Metodología de la investigación cuantitativa. 3ª ed. Caracas: [editor no especificado]; 2006.

Pérez JA. Gestión por procesos. 4ª ed. Madrid: EISIC; 2010.

Rao Tummala VM, Tang CL. Strategic quality management Malcom Baldrige and European Quality Awards and ISO 9000 certification: core concepts and comparative analysis. Int J Qual Reliab Manag. 1996;13(3):8-38.

Rodríguez E. Metodología de la investigación. México: Universidad Autónoma de Tabasco; 2006.

Strauss AL, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. 2ª ed. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2002.

Solano F. Creación de un sistema de gestión de calidad en base a la norma ISO 9001:2015, para una firma de abogados en la República Dominicana. Caso de estudio: Dra. Kennia Solano & Asociados SRL [tesis de maestría]. Santo Domingo (DO): Universidad APEC; 2022.

Sabino C. El proceso de la investigación. Nueva ed. Caracas: PANAPO; 2002.

Silva J. Metodología de la investigación: elementos básicos. Caracas: Colegial Bolivariana; 2013.

Sierra R. Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo; 2004.

Simat. Definición de sistema de gestión de la calidad [Internet]. 2010 [citado 2013 oct 20]. Disponible en: http://www.sma.df.gob.mx/simat/pncalidad.htm

Serna H. Gerencia estratégica: planeación y gestión – teoría y metodología. 9ª ed. Colombia: Editores 3R; 2006.

Tamayo M. El proceso de la investigación científica. 4ª ed. México: Limusa; 2003.

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

1.
Piñerez Díaz FJ, Sorrentino E, Caldera Molleja OA. Design and Implementation of an ISO 9001:2015 Quality Management System in Various Organizational Sectors. Transport, Mobility & Society [Internet]. 2025 Jul. 25 [cited 2025 Sep. 11];4:151. Available from: https://tms.ageditor.ar/index.php/tms/article/view/151